Friesch Dagblad

Gepubliceerd op 2 december 2023 om 14:56

Eerste advent: Jezus, 'Back to the future' én klokken (in Hurdegaryp komt dat allemaal samen)

De geboorte van Jezus en de film Back to the future, wat hebben die met elkaar te maken? Met het adventsproject in Hurdegaryp wordt dat duidelijk. Kerkelijk jeugdwerker Reina van der Wielen (39) vertelt er over in de Friesch Dagblad-adventserie.

Zondag 3 december is de eerste van vier adventszondagen, waarbij vierde advent dit jaar ook nog op een speciale datum valt: 24 december, de dag voor Kerst. In veel kerken was het in de loop naar de decembermaand dan ook een gepuzzel. ’s Ochtends de vierde advent, ’s middags soms het kinderkerstfeest en dan ’s avonds een kerstnachtdienst. Kerkenraden proberen zo voor iedereen een plekje in het rooster te vinden. Maar eerst: advent.

Reina van der Wielen (39) is kerkelijk jeugdwerker in enkele Friese PKN-gemeenten: in Ie-Eastrum-Jouswier, Eastermar en Hurdegaryp. Daarmee heeft ze een soort helikopterview over de adventsprojecten voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Veel daarvan worden door de kindernevendienstleiding in de gemeenten opgepakt en uitgevoerd. In Hurdegaryp is ze er zelf intensief mee bezig. ,,Wij gebruiken in Hurdegaryp het project van Kind op Zondag, met als thema: Weet jij hoe laat het is?’’

Eigen klok mee

Tijd is sowieso iets aansprekends, voor alle leeftijden, merkt ze. Van het leren klokkijken tot (lang) moeten wachten op iets of hoeveel tijd je doorbrengt op bijvoorbeeld je smartphone.

,,Het project kent enkele hoofdpersonen: mevrouw Tuur, die staat voor het uitkijken naar iets, en meneer de klokkenmaker die de kinderen meeneemt door de vier weken en steeds iets doet met de wijzers van de klok in de kerk. Die draaien we iedere week terug.’’ Bovendien zullen in de kerk diverse echte klokken te zien zijn. ,,We hebben aan gemeenteleden gevraagd of zij een klok die ze thuis hebben en bijzonder vinden, willen meenemen naar de kerk.”

De kindernevendienstleiding neemt de kinderen mee naar de tijd van het Bijbelverhaal over de geboorte van Jezus. ,,Dat doen we aan de hand van een tijdmachine, net zoals in de film Back to the future . Ik ben zelf helemaal opgegroeid met die films, dus ik vind het prachtig.’’

In veel protestantse kerken steken kinderen wekelijks een kaars in de adventstijd aan, waarbij een kort gedichtje wordt voorgelezen en het projectlied wordt gezongen. Soms wordt dat allemaal zo ‘spannend en beladen’ gemaakt dat bijna wordt vergeten dat die adventstijd een kans is om een jonge generatie dit geboorteverhaal te vertellen, meent Van der Wielen. ,,Kerst gaat over de geboorte van een kind en ze zijn zélf kinderen, dus ze kunnen zich er goed mee identificeren.”

Van der Wielen zou willen dat volwassenen ook met de openheid van een kind dat geboorteverhaal van Jezus zouden kunnen ervaren en horen – al is het voor de zoveelste keer. ,,Kinderen reageren spontaan, onbevangen, als hen iets wordt gevraagd. Dat vind ik mooi, want het is toch een unieke gebeurtenis die we met Kerst herdenken.”

,,Ik zie de adventstijd als een kans om kinderen over de Bijbel, over Jezus te vertellen. In Hurdegaryp komen ongeveer tien kinderen naar de kindernevendienst, maar we hebben wel honderdtachtig boekjes gedrukt, want ook christelijke basisschool De Winde doet eraan mee.”

Kerstbal

In Eastermar en Ie-Eastrum-Jouswier wordt gewerkt met het adventsproject Een nieuw begin. In de kerken komt een slinger te hangen waaraan elke week een nieuwe kerstbal met een afbeelding wordt gehangen. De afbeelding en de tekst op de kerstbal verwijst naar een nieuw begin. In Ie verzamelen de kinderen zich zondag eerst bij de speeltuin op de Terp, waarna ze naar de kerk vertrekken waar – in de Tsjerke op ‘e Terp – de eerste adventskaars wordt aangestoken.

Van der Wielen vindt Pasen en Kerst de hoogtepunten van het kerkelijk jaar. ,,Het vieren van de opstanding van Jezus en zijn geboorte zijn voor mij zo cruciaal dat ik het als een bijzondere tijd ervaar.’’

Op 24 december en 25 december wordt het adventsproject in Eastermar, Ie en Hurdegaryp afgesloten. In Eastermar doen ze dat met een kerstknutselochtend op 24 december en in Ie op eerste kerstdag met een speciaal kinderkerstkoor. Van der Wielen leidt op zondagmiddag 24 december het kinderkerstfeest in Hurdegaryp.

Reactie plaatsen

Er zijn geen reacties geplaatst.